شنبه 2 شهریور 1398
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
عدم حضور تفکر فرهنگی در جامعه و دانشگاه
تاریخ انتشار: سه شنبه 16 بهمن 1397

از دهه 60 قرن بیستم دانشگاه ها عهده دار تولید دانش و پژوهش در زمینه های اجتماعی و علمی شدند و وظیفه و کارکردهای فرهنگی به وظایف آن ها اضافه شد. امروز به دنبال این هستیم که بدانیم فرهنگ دانشگاه از جامعه تأثیر پذیر است یا تأثیرگذار؟! آیا دانشگاه ها تنها به دنبال تولید دانش هستند یا اینکه در مباحث فرهنگی هم موثرند؟

نشست فرهنگ دانشگاهی در آستانه چهلیمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت فرهنگ دانشگاهی چیستی، چرایی و چگونگی و همچنین دانشگاه، فرهنگ و جامعه با حضور جمعی از معاونین فرهنگی و مسئولین دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های همدان برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در این جلسه با بیان اینکه عقلانیت و تفکر وجه تمایز انسان و حیوان است، گفت: هنگامی که می خواهیم دین اسلام را بپذیریم اولین شرط آن تفکر است چراکه بدون تفکر نمی توان اصول دین را پذیرفت.

 

اکبر اسدی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما بر اساس تفکر عمیق بر آموزه های دینی شکل گرفته و در آن زمان تعداد افرادی که در حوزه ها و دانشگاه ها تربیت شده بودند با وجود تعداد اندک اما به لحاظ تفکر بسیار غنی بودند.

وی با بیان اینکه تا اواخر دهه 60 غلظت اسلامیت جامعه بیشتر بود، تصریح کرد: در دهه 60 اگر در دانشگاه تحرک و یا فعالیتی صورت می گرفت همه بر مبنای تفکر و اندیشیده بود چراکه افراد به مسائل عمیق می نگریستند.

اسدی ادامه داد: بعد از دهه 60 شالوده کارها اشتباه بنا شد و در نتیجه امروز میوه آن را در فرهنگ، اقتصاد، دین و سیاست نامطلوب می چینیم.

رئیس جهاددانشگاهی همدان یکی از عوامل موفقیت کشور در دهه 60 را استفاده از اسلام توسط ایدئولویست ها و تئوریسین های قوی آن زمان دانست و ابراز کرد: در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های حرکتی در جامعه بر اساس ذائقه انجام می شود و تأسیس دانشگاه های گوناگون با سبک های مختلف از نمونه های این ذائقه پروری است.

وی افزود: یکی از سیاست های حاکم در جامعه امروز، سیاست ارتقای جمعی است که بر اساس آن باید همه افراد ارتقا پیدا کنند و سوق دادن جوانان به سوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بدون استعداد و آنالیز از دستاوردهای این سیاست است.

اسدی تأکید کرد: همین سیاست موجب شد تا جامعه را به جای عقلانیت، با مهارت جلو ببریم و این موضوع در حوزه های سیاسی، اقتصادی و دانشگاه قابل مشاهده است و این پیچیدگی و درهم تنیدگی وضعیت موجود در کشور حاصل همین موضوع است.

وی ادامه داد: تنها به دلیل سیاست ارتقای جمعی تعداد دانشجویان در دانشگاه افزایش یافت اما در بین آن‌ها نمی توان افرادی متفکر همچون بوعلی سینا را پرورش و تحویل جامعه داد.

اسدی با اشاره به اینکه اساس نظام جمهوری اسلامی پاک است، تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای معرفت و آموزه های دینی بنا شده است.

وی با بیان اینکه در اسلام معلمی شغل انبیا است، عنوان کرد:  بر مبنای همین سیاست ارتقای جمعی معلمینی روی کار آمدند که امروز نه تنها فرزندان ما را تربیت و پرورش نمی دهند بلکه به آنها تعرض می کنند.

اسدی افزود: مقام معظم رهبری بر روی مهندسی فرهنگی تأکید دارند و وقتی از این واژه صحبت می کنیم یعنی همانند هندسه باید به موضوع فرهنگ از ابعاد گوناگون نگاه کرد و مورد بررسی قرار داد.

رئیس جهاددانشگاهی همدان اسلامی بودن، تمایلات غربی و ملی گرایی را اضلاع هندسه فرهنگی عنوان کرد و گفت: همین چندبعدی بودن ما موجب شد تا واژه هایی چون اسلامی ایرانی، اسلامی غربی، ملی غربی و همانند این ها پدید آید و در آخر نیز هنگام تقابل مناسبت‌های ملی مذهبی نتوانیم رفتار درست را از خود بروز دهیم.

وی اظهار کرد: اگر دانشگاه را به عنوان حافظ میراث فرهنگی و انتقال دهنده ارزش ها بدانیم قطعا در جامعه تأثیرگذار خواهد بود و اگر این موضوع را بپذیریم، فردی را در دانشگاه تربیت خواهیم کرد که نقش لیدر و الگو را در جامعه ایفا کند.

اسدی با بیان اینکه اگر تنها وظیفه دانشگاه را رشد، تغییر و دگرگونی جامعه بدانیم در واقع تفکر غربی را  مبنا قرار داده ایم، افزود: در برخی تبلیغات غربی جمله «در اکنون زندگی کن» را مشاهده می کنیم که این جمله به جوان امروز می گوید تنها در لحظه زندگی کن و لذت ببر و عقوبت، بهشت و جهنمی برای حساب و کتاب اعمال وجود ندارد.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی الوند همدان در این نشست ضمن اشاره به تبلیغات اسلام در سراسر دنیا، گفت: با افزایش تبلیغات متأسفانه انحرافات نیز افزایش می یابد در صورتیکه با افزایش تبلیغات باید کاهش یابد.  

حجت الاسلام سیدآقا حسینی در ادامه با بیان اینکه هرچه میزان آگاهی افزایش پیدا می کند باید سطح انحرافات و آسیب های اجتماعی کمتر شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که در پرداختن به امور به ظاهر بیش از باطن می پردازیم و امروز  ظاهرپروری جانشین باطن‌پروری شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات جامعه اسلامی با پرداختن به باطن حل می شود و ظاهر دین نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، تصریح کرد: دانشجویان سوالات بسیاری در ذهن خود دارند مثلاً اینکه رب العالمین می گویند، عالمین کجاست؟ و ما در کجای آن قرار داریم و به کجا ختم می‌شود؟ و در اینجا متوجه می شویم که با تکرار ظواهر نمی توان به باطن رسید.

حسینی با تأکید بر اینکه عدم حضور تفکر فرهنگی در جامعه یکی از عوامل بوجود آورنده مشکلات است، اذعان کرد: طبق آیات قرآن کریم به عنوان یک سند معتبر و احادیث، نظام اسلام یک مجموعه سیستمی است و جدا کردن اجزای آن از هم ممکن نیست، بر همین اساس فرهنگ را به صرف فرهنگی نباید رسیدگی کرد بلکه فرهنگ با اقتصاد، سیاست و اجتماع داد و ستد دارد.   

وی ادامه داد: جامعه بر پایه 4 رکن سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استوار است که همیشه در حال مبادله هستند، نظام عالم یک نظام کلی است و نمی توان آن را تفکیک کرد.

معاون فرهنگی موسسه الوند با اشاره بر اینکه بزرگان ما تفکیکی عمل نکردند، گفت: فرهنگ آبشخور اقتصاد، سیاست و اجتماعی است، از سال 88 تا 92، 33 جنگ جهانی رخ داد اما تنها دو جنگ را جنگ جهانی اعلام کردند که در این دو جنگ آمریکا حضور نداشت.

حسینی افزود: باید بر اساس تاریخ زندگی مردم، زندگی آن ها بررسی کرد زیرا در دل این تاریخ خیلی از حوادث وجود دارد که ما از آن بی خبریم.

وی با بیان اینکه غیر مستند صحبت کردن با دانشجویان و اساتید یکی دیگر از مشکلات است، اظهار کرد: در آیاتی از کتاب تورات که مشهور به هزاره هاست آمده که در قرن 12 بهترین راه برای پولدار شدن جمع شدن نخبگان جهان در یک منطقه است که بتوانند برنامه های 300 ساله برای جهان تدوین کنند.

معاون فرهنگی موسسه الوند تأکید کرد: نگرش در ژرفای زندگی بشر در طول تاریخ بسیار برای عبرت آموز است، ما باید دانشجویان را صاحب فکر کنیم و با توجه به افراد عمیق در قالب اتاق فکر می توان بخشی از مشکلات را حل کنیم.

حسینی در ادامه گفت: می گویند اگر میخواهید هر کشوری را نابود کنید به مردمانشان غذا ندهید، اگر میخواهید دولتمردان را زمین بزنید، سیستم اقتصادی آن را مختل کنید و هر کشوری که می خواهد ریشه بزند، پولش را بی ارزش کنید.

وی با بیان اینکه در انتهای جنگ جهانی قحطی به وجود آمد به طوری که برخی گوشت سگ و الاغ می خوردند، عنوان کرد: به دلیل بحران‌های مالی به وجود آمده از جنگ جهانی، اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شد که با استفاده از این راه حل جلوی متلاشی شدن دولت و کشورشان را بگیرند.

معاون فرهنگی موسسه الوند ادامه داد: پرداختن به کارهای کوچک باعث بروز خیلی از مشکلات است و بدون پرداختن به عمق و ژرفا نمی توان دست به کار شد.

حسینی تصریح  کرد: گروهی در جهان تحت عنوان بریکس، پول کشورهای خود را مبنای مبادلات اقتصادی خود قرار داده اند که این راه حل می تواند نجات دهنده اقتصاد و شکست دلار در جهان باشد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید؛ قبل از هرچیزی فرصت های برابر به انسان‌ها بدهید و فرصت های نابرابر یعنی شکاف اجتماعی، یادآور شد: بحث جهانی شدن را باید معلمین از همان ابتدا برای دانش آموزان مطرح کنند تا بدانند ما در چه فضای فرهنگی قرار داریم و هدف نهایی ما چیست.

نماینده دانشگاه صنعتی با بیان اینکه این جلسات و نتایج آن می تواند در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی دانشگاه موثر باشد، گفت: در دانشگاه ها سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی بسیار مهم و قابل توجه است که پس از انقلاب گسترش زیادی داشته است.

جهانبخش رشیدی اظهارکرد: گسترش فرهنگی باعث تعاملات زیادی در دانشگاه شده که البته موجب بروز چالش هایی نیز شده است که سیاست فرهنگی مهمترین مسئولیت آن پیگیری خط‌مشی های قدرت و دولت به طور خاص در نظام علمی و آموزش عالی و نهادهای تصمیم گیر در دانشگاه ها است.

وی افزود: دانشگاه های ما تعاملات فرهنگی خوبی دارند اما با چالش هایی نیز مواجه هستند که مهمترین مسئله، پیگیری مسئله قدرت و دولت است.

رشیدی ابراز کرد: در یکی از بندهای سازمان یونسکو اشاره ای به خدمات فرهنگی و دانشجویی شده که نشان دهنده اهمیت موضوع است، در کشور ما نیز دانشگاه ها پراکندگی بسیاری به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی، فرهنگی، قومی، پراکندگی جغرافیایی، جمعیت دانشجویی دارند که هر کدام از آن ها مقوله های متفاوتی دارند که پرداختن به آن ها هم زمان‌بر و هم هزینه بردار و هم اینکه دولت باید به آن توجه داشته باشد.

نماینده دانشگاه صنعتی همدان عنوان کرد: عده ای معتقدند که دولت نباید در مباحث فرهنگی دانشگاه ها دخالت کند و برخی نیز به این اعتقادی ندارند، همانند الگوهای متمرکز و غیر متمرکز که الگوهای متمرکز دستوری و نگاه بالا به پایین است و غیر متمرکز متضاد آن است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها علی رقم ادعای استقلال، به لحاظ فرهنگی هنوز به استقلال نرسیده‌اند، گفت: سیاست‌گذاری‌های فرهنگی دارای کارکردهایی هستند که باعث تغییرات و دگرگونی هایی می شود.

رشیدی افزایش و گسترش نقش دانشگاه‌ها در تداوم جامعه پذیری نسل جوان، افزایش سطح انتظارات از دانشگاه در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش مشارکت‌های فعال دانشجویان در مسائل اجتماعی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از جمله نتایج کارکردهای سیاست گذاری های فرهنگی در دانشگاه برشمرد.

وی با بیان اینکه این سیاست گذاری ها با چالش هایی نیز در فرهنگ عمومی مواجه هستند، عنوان کرد: عدم تعادل میان کمیت و کیفیت آموزشی، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه، عدم رعایت عدالت توزیع در تجهیزات، فرهنگ اقوام و گرایش دانشگاه ها در مشارکت فرهنگی در برنامه ریزی ها نمونه هایی از چالش های پیش رو است.

رشیدی هدف فرهنگ در آموزش عالی را تلاش دولت برای تسهیل در روند گسترش فرهنگ رسمی، فرهنگ علمی جامعه، مهارت های عالی ارتباطی فرهنگی در دانشگاه های دانست و گفت: در بعد محتوای آموزش عالی، گسترش و خرد علمی ، ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای در مناسبات میان فردی و اجتماعی، کمک به هویت اجتماعی و ملی در میان دانشجویان، تسهیل در فرآیند فرهنگ پذیری و ارزش های اخلاقی، دینی در مناسبات دانشگاهیان از جمله اهداف تعریف شده است.

نماینده دانشگاه صنعتی همدان اضافه کرد: سیاست‌گذاری ها در دانشگاه ها مقاصد و اقتضاعاتی را به همراه داشته که می توان از میان آن‌ها به تقاضای پرفشار اجتماعی برای دسترسی به تحصیلات عالی را نام برد که باعث افزایش نرخ دانشجویان در کشور شده و بسترساز مشکلاتی با عنوان مشکلات دانشجویی شده است.

وی با بیان اینکه ملزومات سیاست‌گذاری فرهنگی از کشوری به کشور دیگر، از شهری به شهر دیگر و حتی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، تصریح کرد:  برخی از مهمترین مقاصد سیاست گذاری ها در نظام آموزش عالی کشور کمک به کاهش تعارضات فکری، فرهنگی و اجتماعی و طبقاتی در بدنه دانشجویی دانشگاه های کشور، حمایت از گروه های فعال اجتماعی فرهنگی هنری، فراگیر ساختن برنامه های حمایتی برای دانشجویان، تعادل بخشی در توزیع منابع و فرصت ها برای تمامی دانشگاه های برخوردار و کم برخوردار و ایجاد گردش بودجه و برنامه برای گروه های اجتماعی دانشجویی است.

رشیدی ادامه داد: کمک به همنوایی اجتماعی در جامعه دانشگاهی و انسجام در اجتماع ملی مقوله های مهم فرهنگی است که در دانشگاه با توجه به تنوع فرهنگ و پراکندگی جغرافیای، نیاز به سیاست گذاری دارد.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست با بیان اینکه ما در تمدنی زندگی می کنیم که زیرساخت آن فرهنگی است، گفت: وجه بیرونی تمدن، فرهنگ است و این مظاهر پدید آمده مانند تمدن اسلامی و تمدن ایرانی و غیره نشان دهنده همین موضوع است.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور اظهارکرد: انقلاب اسلامی نشان داد که تمدن اسلامیی که افرادی چون سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز گر احیای آن بودند هنوز وجود دارد و پایان نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دانشگاه جزئی از فرهنگ جامعه است، افزود: فرهنگ دانشگاه‌ها هم می تواند از جامعه تأثیر بگیرد و هم می‌تواند موثر و هم برای برخی از مشکلات مصلح باشد و در واقع فرهنگ دانشگاه در هر دو سویه تأثیرپذیر است.

فاطمی پور ادامه داد: برای مثال بدحجابی موجود در دانشگاه ها متأثر از جامعه است و در واقع دانشگاه بخشی از جامعه بوده و اگر دانشگاه نقش خود را که در راستای پژوهش گرایی درست است، خوب ایفا کند، می تواند در حل مشکلات کمک کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید در حوزه مشکلات داخلی پژوهش انجام دهد که در آن باید نیاز محور بودن، علوم اسلامی و علوم انسانی بومی لحاظ شود و در واقع دانشگاه می‌تواند به محلی موثر در جامعه و حلال مشکلات تبدیل شود.

نماینده رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: دانشگاه ها با تشکیل اتاق فکر، پژوهشکده های تخصصی باید بتوانند از نقش دوسویه خود خارج شوند و نقش برنامه ریز فرهنگی را در جامعه ایفا کند و در تعالی و رشد فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشد.

فاطمی پور با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر دانشگاه موثر نیست، اضافه کرد: شاخصه فرهنگی ایلی، پارتی بازی در جامعه، فرهنگ پذیرفته شده در حکومت های پدرسالار از جمله شاخصه های موجود در فرهنگ جامعه است که به فرهنگ تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: درصد زیادی از پست های اعطایی در کشور بر اساس شایسته سالاری نیست که زمینه فرهنگی آن براساس فئودالیسم(مالک دار) است که در فرهنگ ما سابقه تاریخی دارد.

نماینده رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اظهارکرد: در حال حاضر جامعه ما تلفیقی از تمام این شاخصه ها به همراه فرهنگ اسلامی است  همین موضوع باعث می شود که کار برای حل مشکلات بسیار سخت شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه محلی فضای جوانی، علمی، تربیتی و پژوهش است، گفت: هر یک از این حوزه ها دارای اقتضائات خود است و جوان امروز مقوله های مختص به خود را دارد که برنامه ریزی خاص خود را می طلبد.

فاطمی پور اذعان کرد: دانشگاه محل گسترش علم است اما ما کدام علم را میخواهیم ترویج دهیم جای سوال دارد، آیا نگرش علمی ما علم سکولار است یا غیر سکولار و یا بحث اسلامی کردن علوم امروز چه جایگاهی دارد؟!

نماینده رهبری در دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه باید بدانیم سیستم تربیتی در دانشگاه بر اساس کدام سیستم تربیتی خواهد بود، اظهارکرد: اینکه چه میزان از تربیت اشخاص در دانشگاه رخ می دهد و یا بر مبنای کدام اصول و جهت گیری پژوهش در دانشگاه انجام می شود، نکات قابل تأملی است که باید به آن ها توجه شود.

وی با بیان اینکه برنامه های دانشگاه در بینش، نگرش و یا کنش دانشجو اثر می گذارد، بیان کرد: در شورای فرهنگی دانشگاه تنها برنامه ریزی و قانون گذاری انجام می شود و نگاه آن تصویبی به برنامه های روتین در دانشگاه است و سیاست گذاری و تحقیق در آن صورت نمی گیرد.

نماینده دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان نیز در این جلسه گفت: قطعاً جامعه متأثر از فضای جامعه است، و امروزه دانشگاه از فضای مجازی و فضای سیاسی جامعه بسیار تأثیر می پذیرد و همانند دوبال دانشگاه را فراگرفته است.

عزیز کمالیان ادامه داد: مخاطب اصلی دانشگاه ها جوانان هستند و فضای فکری خواست خود را دارند و احساسات بیشتر برآنان حاکم است.

وی اظهارکرد: دانشگاه تحت تاثیر فضای جامعه نیز قرار دارد زیرا زیر مجموعه‌ای از آن است و متاسفانه نقش دولت ها در دانشگاه بسیار پررنگ است و با روی کارآمدن هر دولتی، نگرش‌ها و نوع حاکمیت دانشگاه ها دستخوش تغییر می شود و این یک آفت برای جامعه است.

کمالیان با بیان اینکه رسانه ها و گروه‌های اپوزوسیون سیاسی گروه های تاثیرگذار در دانشگاه‌ها هستند، عنوان کرد: دانشگاه ها به دلیل وجود چنین آفت هایی نمی توانند خلاقیت، نوآوری، فکر و ایده آفرینی و استقلال رأی وعمل مورد انتظار را داشته باشد.

نماینده دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان با بیان اینکه دانشگاه در زمینه‌های علمی نقش مطلوبی دارد، افزود: دانشگاه در فرهنگ کند عمل می کند و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نمی توانند نقش خوبی را در خانواده خود و در سبک زندگی رفتاری خود ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش های ما ارزشی و معنوی نیستند و دانشجو در کنار رشته تحصیلی خود مهارتی نمی آموزد و نمی تواند تحلیلی بر موضوعات پیرامون خود داشته باشد، تأکید کرد: رشته‌های تحصیلی ما باید پیوست فرهنگی داشته باشند، برای مثال در رشته معماری باید علاوه بر گذراندن چند واحد اندک معماری اسلامی باید تفکر و بینش اسلامی و مختص با جامعه و فرهنگ ما را بیاموزند.

کمالیان ادامه داد: حتی در علوم سیاسی نیز دانشجویان بیشتر با تفکر غربی آشنا می شوند چراکه بیشتر مبانی و کتب آن ها برگفته از جامعه غرب است.

وی هدف از علم و فناوری را  توسعه و آرمانگرایی دانست که باید در خلال آموزش نهادینه شود و گفت: علوم انسانی خالی از حکمت های اخلاق مدار است و بین علم و اخلاق در بیشتر رشته‌های تحصیلی فاصله زیادی وجود دارد، در دانشگاه بیشتر علم اصل است و اخلاق که پیش از این جزئی از محورهای آموزشی حوزه ها و مدارس بود اکنون جایگاهی ندارد.

کمالیان اظهار کرد: باید بین تمامی رشته ها از علوم انسانی گرفته تا مهندسی، صنعت و منابع طبیعی یک وفاق و وجه مشترکی وجود داشته باشد در حالی که هر رشته ای راه خود را می‌پیماید و همسانی بین آن ها وجود ندارد.

نماینده دانشگاه آزاداسلامی واحد همدان با بیان اینکه باید برای تمامی رشته ها هدفی تعریف شود که دانشجو پس از اتمام رشته خود اخلاق، مهارت، آموزش و تفکر را نیز فراگرفته باشد، بیان کرد: بین دانشگاه ها وحدت رویه وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانیم انتظار وحدت فرهنگی بین آن ها را نیز داشته باشیم.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: