یکشنبه 17 فروردین 1399
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری دومین جلسه کارگاه تفسیر نهج البلاغه
تاریخ انتشار: شنبه 19 بهمن 1398

دومین جلسه کارگاه تفسیر نهج البلاغه با محوریت نامه 53 به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان و خبرگزاری ایکنا شعبه همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

استاد دانشکده علوم قرآنی ملایر با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه گفت: در این نامه امام علی(ع) می‌فرماید افراد نیکوکار و بدکار باید در نزد مدیر و یا حاکم اسلامی تفاوت داشته باشند، به عبارت دیگر در مدیریت و حاکمیت باید نظام ارزش‌گذاری یا ارزیابی وجود داشته باشد، اگر از نظر حاکم نیکوکار و بدکار مساوی باشند نیکوکار در انجام کار خیر خود بی انگیزه و بدکار در کار بد خود تقویت می‌شود.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی پیام اظهار کرد: حضرت امیر(ع) می‌فرماید «وَ لايَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسىءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَواء نیکوکار و بدکار در برابرت یکسان نباشند» فرد نیکوکار و بدکار در نزد تو جایگاه یکسانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرماید افراد نیکوکار و بدکار باید در نزد مدیر تفاوت داشته باشند، به‌عبارت‌دیگر در مدیریت و حاکمیت باید نظام ارزش‌گذاری یا ارزیابی وجود داشته باشد، چنین سیستمی در بخش‌های مدیریتی ما وجود دارد اما شاید اصولی که مدنظر حضرت(ع) به‌طور کامل رعایت نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: نظام ارزشیابی اصول خوبی است که در بین کارمندان و مسئولان یک حکومت می‌تواند اجرا شود اما کیفیت آن باید بالابرده شود، اگر ازنظر حاکم نیکوکار و بدکار مساوی باشند نیکوکار در انجام کار خیر خود بی‌انگیزه و بدکار در کار بد خود تقویت می‌شود.

محمدی پیام با اشاره به اینکه نامه ۵۳ نهج‌البلاغه تنها خطاب به مالک اشتر و یک حاکم کلی جامعه نیست، اشاره کرد: پدر به‌عنوان مدیرکل خانواده، مادر به‌عنوان مدیر داخلی، مدیر یک شرکت بزرگ یا کوچک و ... هرکه در جایگاه و مسندی قرار دارد می‌تواند از محتوای این نامه که از طرف کسی نوشته‌شده که علم الهی دارد بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فراز « وَ اَلْزِمْ كُلاًّ مِنْهُمْ ما اَلْزَمَ نَفْسَهُ هر کدام را نسبت به کارشان پاداش بخش»، توضیح داد: افراد را متناسب با الزامات خودشان به کار تشویق کن، به عبارتی تنبیه باید با مرام و مسلک و شخصیت فرد هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: یک حاکم باید با فرودستان به‌گونه‌ای رفتار کند که موجب حسن ظن شود، لذا در فراز «وَ اعْلَمْ اَنَّهُ لَيْسَ شَىْءٌ بِاَدْعى اِلى حُسْنِ ظَنِّ راع بِرَعِيَّتِهِ مِنْ اِحْسانِهِ اِلَيْهِمْ، آگاه باش که چیزى براى جلب خوش‌بینی حاکم بر رعیت بهتر از نیکى به آنان» حضرت از مالک می‌خواهد که نسبت به زیردستان خود احسان داشته باشد و این احسان می‌تواند کاستن کار و وظیفه آنان باشد.

این استاد دانشگاه افزود: تکلیف اضافه دادن به زیردستان موجب بی‌اثر شدن و پایین آمدن بازدهی کارها می‌شود.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: